Bert-Jaap Koops (1967) is freelance kunsthistoricus. Hij specialiseert zich in Nederlandse negentiende-eeuwse kunst, maar houdt van kunst van alle plaatsen en tijden. Met een passie voor onderzoek en jarenlange wetenschappelijke ervaring uit zijn vorige carrière, richt hij zich nu op kunsthistorisch onderzoek en publicaties.
Koops studeerde wiskunde en algemene literatuurwetenschap in Groningen en promoveerde vervolgens in Tilburg in de rechtswetenschap. Na ruim 25 jaar een succesvolle carrière te hebben gehad als wetenschapper in het vakgebied recht en technologie – met specialisaties in computercriminaliteit, opsporing en privacy – besloot hij een oude liefde te volgen en kunstgeschiedenis te gaan studeren.
Hij rondde zijn Bachelor aan de Universiteit van Amsterdam af in twee jaar (cum laude), met een scriptie over Lourens Alma Tadema en de canon van de Nederlandse 19e eeuw (scriptieprijs VVNK 2022). Zijn recensie over de tentoonstelling Barbizon van het Noorden (Drents Museum) werd als beste recensie van het vak Toegepaste kunstgeschiedenis gepubliceerd in Simulacrum. Aansluitend volgde hij de Master kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht (cum laude), met een stage in het Dordrechts Museum over de collectie-van Bilderbeek-Lamaison en een scriptie over Louis Moritz.
Sinds september 2022 is Koops werkzaam als freelance kunsthistoricus, onder de bedrijfsnaam Artesto. Hij is tevens secretaris van het platform De Andere Helft over vrouwen in de Nederlandse kunstwereld 1780-1980.
